Cikkek : Zazie az ágyban - lemezkritika |
Zazie az ágyban - lemezkritika
(Twelvetones Records/MCD)
Az Stars On 98.6 című EstFM-maxin szereplő slágerével azonos címen jelentette meg első albumát az Emil.RuleZ! együttes. Pikáns kalandok a múlt századból - eddig a 2001. év legjobb magyar bemutatkozása.
Az Emil.RuleZ! együttes tagjai kései kezdők, harmincas éveik első felében járnak, de talán pont ettől képesek új megközelítéssel előállni. A zeneszerző-gitáros-billentyűs-énekes Winkler, a szövegíró-basszista Eldée és a dobos Jules már bő egy évtizede ismerik egymást, a zenekart a kilencvenes évek közepétől számítják, és hobbizenélésük az utóbbi egy-két évben fordult igazán komolyra: aki betévedt egy koncertjükre, egy teljes fegyverzetben előlépő zenekart kapott, ahol a G.Love & Special Sauce amerikai hiphop-blues triót idéző groove-os alapokhoz dzsesszes, bossa novás feltét járult, meg egy igazi dandy frontember (az ilyen Magyarországon ritka, mint a fehér holló), illetve olyan remek dalok és olyan elegáns lazasággal kacskaringózó dalszövegek, melyekről ordított, hogy egy konceptlemez részeiként íródtak (a legárulkodóbb példa az a dal, melyben ellopják az egyik tag kocsiját és vele együtt a benne lévő kazettát, amin ott van a többi, korábban már elhangzott szám - tipikus albumzáró darab, mint ahogy az is lett az elkészült lemezen).
Most végre elkészült hát ez a bizonyos konceptalbum, melynek számait a "hálózati jazzbitang zenekar" weboldaláról demóformában már letölthették a rajongók: a Faltay Csaba producer és néhány zenészbarát (például a koncerteken is fel-felbukkanó Gergely Éva vokalistanő és a trombitás Fekete Kovács Kornél) segédletével a Fish stúdióban, saját pénzből rögzített anyag gyönyörűen, finoman szól (néhol a stramm koncerthangzáshoz képest talán túl finoman is), miközben a dalcsokor hősei, a zenekar tagjai - főleg Winkler és Eldée, a két illuzionista életművész - a cukrászdában álmodoznak (Winker és Eldée a hajóra mennek), szórakozni járnak (Kerti parti), nőket hajtanak (Szexplanéta) és múltbéli nőkre emlékeznek (A lány, aki csak derékig látszik vagy a címadó Zazie az ágyban), szexuális játékokat űznek a mobiltelefonnal (Térerő), vagy szürreális eseményekbe keverednek (Hupikék), aztán a legvégén jön az ellopott kocsi (M232) megsiratása, amiben ott volt az a bizonyos kazetta a dalokkal... Szóval a koncepció, a szerkesztés tökéletes (megfigyelhető, hogy a dalok gyakorta párosával járnak, a Térerőhöz tartozik például a telefon hőskorszakát a korhoz illő megszólalásban megidéző Bell, a kis Zazie pedig egy saját sztorit kap a Veled utazik Zazie című darabban), de egy fájó hiány mégis akad: szerkesztőségünk sérelmezi, hogy nem került a korongra a Hisztys című sláger, mely a dalbéli hisztis bűnözőnő történetét rögtön akció-videoklip formájában tárgyalja.
2001.08.10 - est.hu
|